lachinseir

جواهرات دنیای اسلام | Jewelry Muslim world

نویسنده : منبع: placestoseeinyourlifetime

از شگفتی های معماری معماری جهان میتوان به میراث فرهنگی جهان اسلام که بسیار منحصر به فرد و متمایز است اشاره کرد. ما در این مطلب ده جواهر برجسته دنیای اسلام که از مراکش تا اندونزی پراکنده شده اند را برداشت کرده ایم.

مسجد سلیمیه، ادرنه، ترکیه | Selimiye Mosque, Edirne, Turkey

مسجد سلیمیه یک مقصد توریستی محبوب در ترکیه بوده که در قرن 16 ساخته شده ، یک مسجد معروف عثمانی بوده و به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری اسلامی است. طراحی روشن، عناصر و سبک آن تا به امروز را ستودنی بوده. این مسجد در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است.

شفشاون، مراکش | Chefchaouen , Morocco

شفشاون در قرن 15 بنا نهاده شده. این روستا با کوه ریف احاطه شده است. اصالت فرهنگی آن باعث شده از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار باشد. این روستا با رنگ آبی خود موجب جذب گردشگران بسیاری در تمام طول سال شده. بازدید کنندگان شفشاون دوست دارند در خیابان های آن قدم زده و از بازار صنایع دستی بازدید کرده و از غذاهای محلی آن لذت ببرند.

مسجد جامع شیخ زاید، ابوظبی، امارات متحده عربی | Sheikh Zayed Grand Mosque, Abu Dhabi, UAE

مسجد شیخ زاید مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از اماکن دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثناء است. مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین قبه درجهان است که بأرتفاع ۸۳ متر، و قطر داخلی آن ۸،۳۲ متر می‌باشد.

مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش | Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco

این مسجد بلندترین مناره در جهان محسوب می‌شود که ارتفاع مناره‌های آن به ۲۱۰ متر می‌رسد. کارساخت مسجد حسن دوم در سال ۱۹۸۰ آغاز و در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید تا به مناسبت شصتمین سال تولد حسن دوم پادشاه مراکش افتتاح شود.

میشل پینسیو، معمار فرانسوی طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشته است. دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستونهای مرمری و گنبدی با حکاکی چوب است و دیوارهای داخلی آن از گچ بری‌های بسیار زیبا برخوردار است. محوطه مرکزی مسجد داری سقفی است که می‌توان آن را باز و بسته کرد. این مسجد با کمکهای مردمی ساخته شده است .

پترا، اردن | Petra, Jordan

پترا شهری تاریخی در کشور اردن است که پایتخت حکومت باستانی نَبَطی‌ها بود. نبطیان از عرب‌های شمال جزیره به شمار می‌آمده‌اند و شاید نزدیکترین دولت‌های کهن به عرب حجاز نیز بوده‌اند.

این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر امان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

پترا شهری است که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است.

مسجد آبی، استانبول، ترکیه | Blue Masque, Istanbul, Turkey

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی یکی دیگر از مهم ترین معابد استانبول که شباهت قابل توجهی به مسجد ایاصوفیه دارد، تبدیل به یکی از محبوب تربن جاذبه های توریستی در استانبول شده است این مسجد ملی ترکیه است و یکی از چندین مسجد معروف در استانبول و برای کاشی های آبی دیواره های داخلی خود به مسجد آبی شناخته شده است. این معبد در قرن 17 ساخته شده است در دوران حکومت احمد و مانند بسیاری از مساجد دیگر شامل آرامگاه بنیانگذار آن است یک مدرسه و یک آسایشگاه نیز در مسجد وجود دارد و دارای شش مناره است که در جهان بسیار نادر است.

برج خلیفه، دبی، امارات متحده عربی | Burj Khalifa, Dubai, UAE

برج خلیفه برجی آسمان ‌خراشی در شهر دبی امارات متحدهٔ عربی است.

این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع، در حال حاضر بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان است. ساخت این برج از ژانویهٔ ۲۰۰۴ (۱۳۸۲ ه. ش) آغاز شد و در روز چهارم ژانویهٔ( ۲۰۱۰ (۱۴ دی ۱۳۸۸ گشایش یافت.

برج خلیفه در ابتدا با نام «برج دبی» شناخته می‌شد اما در روز افتتاحیه توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به افتخار حاکم امارات،خلیفه بن زاید آل نهیان‎، به «برج خلیفه» تغییر کرد.

برج خلیفه دارای بیش از هزار واحد آپارتمان، ۴۹ طبقه اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان است. همچنین هتل آرمانی با ۱۶۰ اتاق به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیهٔ برج واقع است.

کوه برومو، جاوا جزیره، اندونزی | Mount Bromo, Java Island, Indonesia

قله برومو (Mount Bromo) کوه آتشفشانی است در جزیره جاوا در اندونزی . قله آتشفشانی رفیع با ارتفاع 2.329 متر هنوز هم فعال بوده و از دهانه‌اش خاکستر خارج می‌شود. حال تصور کنید بر فراز این آتشفشان قرار گرفته اید و نظاره گر این زیبایی ها از بالا هستید.

در اندونزی فعالیت‌های ورزشی هر روز به شکلی گسترده‌تر مورد توجه قرار گرفته و از اقبال عموم برخوردار می‌گردند. در جشنواره بین‌المللی که در بوگور (Bogor) ، شهری در جزیره جاوا برگزار می‌شود، بخشی مهم نیز برای بالن‌ها در نظر گرفته شده که مورد پسند مردم قرار گرفته است. در طول این سفر فرصتی مناسب مهیا شده تا بازدید‌کنندگان از چشم‌اندازهای دیدنی قله برومو که در زیر پاهایشان گسترده شده لذت ببرند ، لذتی که وصف آن به سختی قابل انجام است. مناظر اطراف این آتشفشان هم بسیار دیدنی و بدیع هستند.

دریای سرخ، مصر | Red Sea, Egypt

دریای سرخ یکی از محبوب ترین اماکن غواصی در مصر است. صخره های مرجانی غول پیکر، دلفین ها، کشتی های غرق شده و دیگر جواهرات دریایی که غواصان را جذب خود میکند. گردشگران و غواصان باید از حمله ناگهانی کوسه ها آگاه باشند.

بیشتر دریاها بدلیل بازتابش رنگ آسمان به رنگ آبی هستند و بهمین دلیل وقتی دریا طوفانی است برنگ خاکستری دیده می‌شوند. اما دو دریا در حالت عادی برنگ آبی نیستند یکی دریای سیاه که تقریباً سیاه دیده می‌شود و یکی هم دریای سرخ است. در دریای سرخ مقادیر زیادی از نوعی جلبک به نام Trichodesmium erythraeum وجود دارد که مرگ آن‌ها رنگ دریا را به رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ درمی‌آورد. هرچند که معمولاً دریا به رنگ آبی–سبز تیره است.

جزیره سوکوترا ، یمن | Socotra Island, Yemen

سوکوترا مجمع‌الجزایری است که در باختر اقیانوس هند، میان دو قارهٔ آسیا و آفریقا و در دهانهٔ خلیج عدن قرار دارد. این جزایر از آن کشور یمن است. جزایر سوکوترا گوهر اقیانوس هند بوده و زیبایی خیره کننده ای دارد.

دیدگاه شما

captcha