lachinseir

سنت پترزبورگ | Saint Petersburg

سنت پترزبورگ یکی از زیباترین شهرهای دنیا است که از گنجینه های تمدن بشری محسوب می شود. این شهر در مدار طولی 57/59 درجه شمالی و در مدار عرضی 19/30 درجه شرقی واقع شده و مساحت آن 1400 کیلومتر مربع است.شهری که در سال ۱۷۰۳ توسط پتر کبیر ساخته شده و در بین مردم روس با لقب «پنجره‌ای به اروپا» مشهور است. چون پترزبورگ غربی ترین شهر روسیه است. این شهر زیبا، در طول ۳۵۰ سال حیاتش، بیشتر از هر جای دیگری در دنیا «انقلاب» را تجربه کرده است. بنابر این، تاریخ در هر جای شهر، که چشم بگردانید دیده می‌شود؛ از کشتی جنگی شفق قطبی که نماد شروع انقلاب بلشویک هاست گرفته تا سمبل‌های بسیاری که یادآور ۹۰۰ روز محاصره شهر توسط نازی‌هاست که در نهایت دو میلیون کشته به جای گذاشت

جاذبه های دیدنی سنت پترزبورگ :

سنت پترزبورگ زیبا به ونیز شمالی معروف است. احداث این شهر در تاریخ 16 می سال 1703 با دستور پترکبیر تزار وقت روسیه و با ساخت قلعه پتر و پاول آغاز شد. مکان جغرافیایی این شهر در زمین هایی واقع است که در جنگ شمال از کشور سوئد توسط ارتش روس بازپس گرفته شد و به دلیل دسترسی روسیه به آب های آزاد و اروپا به پنجره روسیه به اروپا مشهور گردید. در سال 1710 تزار پتر کبیر تمامی وزارتخاته ها و دوایر دولتی را از شهر مسکو به سنت پترزبورگ منتقل و در سال 1712 این شهر را رسماً پایتخت روسیه اعلام نمود. در این زمان روسها به آب های آزاد شرق نیز دسترسی پیدا کردند. پتر کبیر خودش را اولین امپراتور روس اعلام کرد و سنت پترزبورگ به پایتخت امپراتوری روسیه مبدل شد.سنت پترزبورگ به معنای شهر پتر مقدس است و پتر مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح بود که حامی این شهر زیبا پنداشته می شود. تاریخ روسیه با وقایع شهر سنت پترزبورگ عجین شده و اکثر وقایع تاریخی 3 قرن اخیر روسیه در این شهر رخ داده است. تمام امپراتوری های روسیه از پتر کبیر تا نیکلای دوم در این شهر حکومت کرده اند.

کاخ پترهـوف :

کاخ پترهوف سنت پترزبورگ یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ و روسیه است. پترهوف درواقع کلمه‌ای آلمانی به معنای دربار پیتر است. علاقه‌ی شدید پیتر کبیر به فرهنگ غرب، در سبک و سیاق معماری پترهوف کاملاً خود را نشان می‌دهد، البته پیتر پیش‌ازاین هم با استفاده از تقویم جولین (تقویمی که در سال 46 میلادی توسط ژولیوس سزار تنظیم شد) به‌جای تقویم مرسوم کشورش این ارادت را نشان داده بود. شباهت پترهوف با بناهای اروپایی به حدی است که بسیاری لقب "ورسای روسیه" را به آن داده‌اند، البته بسیاری معتقدند شکوه و عظمت این مجموعه‌ی جادویی نیازی به مقایسه با هیچ مکان دیگری ندارد. پترهوف با نام‌های پترگوف یا Petrodvorets نیز شناخته می‌شود.

موزه هرمیتاژ :

هرمیتاژ بزرگترین و قدیمی ترین موزه فرهنگ و هنر جهان می باشد که در شهر سنت پترزبورگ روسیه قرار دارد. این موزه در سال 1764 توسط کاترین کبیر راه اندازی شده است و در حال حاضر با داشتن بیش از سه میلیون اثر هنری بزرگترین کلکسیون نقاشی در جهان است.

این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد و اولین پنجشنبه هر ماه ورودی این موزه برای عموم رایگان است.

کلیسای منجی بر خون ریخته شده :

کلیسای منجی بر خون ریخته شده یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی شهر سنت پترزبورگ می باشد. این کلیسا در جایی که امپراطور الکساندر دوم کشته شد ساخته شده است.

کلیسای سنت ایزاک :

کلیسای سنت ایزاک که به ایزاکیوفسکی هم معروف است بزرگترین کلیسای ارتودوکس روسیه در این شهر و چهارمین کلیسای ارتودوکس بزرگ جهان می باشد.

قلعه پیتر و پاول :

قلعه پیتر و پاول دژ اصلی شهر سنت پترزبورگ محسوب می شود که توسط پتر کبیر در سال 1703 شروع به ساخت شد. این قلعه طی یکسال ساخته شد ولی نتوانست از لحاظ نظامی مقاومت کند و بنابراین از سال 1706 دوباره با بدنه ای سنگی بازسازی شد.

از سال 1720 ، این قلعه بعنوان پادگان شهر و همچنین زندانی برای زندانیان درجه بالا یا سیاسی به کار گرفته شد.

کلبه پتر کبیر :

این کلبه اولین کاخ پتر کبیر محسوب می شود که ازچوب ساخته شده است. این کلبه چوبی فقط 60 متر مربع است که شامل سه اتاق می شود ، یک اتاق خواب ، یک اتاق نشیمن و یک اتاق مطالعه .

دیدگاه شما

captcha